Hírek
DSZC
Fókuszban az Erasmus+ a DSZC-ben
A Debreceni Szakképzési Centrum és iskolái is képviseltették magukat a Tempus Közalapítvány szakmai programjain december 5-én és 6-án.
2024. december 5.
A Debreceni Szakképzési Centrum és iskolái is képviseltették magukat 2024. december 5-én Budapesten „A tanulás jövője - Együtt a fejlődés útján!” című konferencián.
A konferencia célja, hogy a magyar köznevelés és szakképzés területén érintetteknek kínáljon betekintést a Tempus Közalapítvány nemzetköziesítés területén megvalósított és a következő évekre tervezett fejlesztéseire.
A konferenciát Dr. Pósánné Rácz Annamária, a Kulturális és Innovációs Minisztérium helyettes-államtitkára nyitotta meg. Köszöntőjében elmondta, hogy gazdaságunk versenyképességének kulcsa a jól képzett munkaerő, melyhez elengedhetetlen, hogy a tanulók ne csak hazai, hanem nemzetközi munkaerőpiaci kompetenciákkal is fel legyenek vértezve. Ebből adódóan a nemzetközi mobilitási programokba történő becsatlakozás és az intézményi nemzetköziesítés kulcsfontosságú; nem csupán a tanulók, oktatók és pedagógusok egyéni gyarapodását szolgálja, de az általuk képviselt szervezet nemzetközi szakmai színvonalát és intézményi eredményességét is növeli.
A folytatásban Bodrogi Richárd, a Tempus Közalapítvány főigazgatója köszöntötte a résztvevőket. Örömmel jelentette be, hogy a 2022-ben elindított fejlesztések megmérettettek és új szakaszba léptek: ezek eredményeként 2024-ben a Tempus Közalapítvány komplex szolgáltatásokon keresztül – Erasmus+ Mentorhálózat, START képzés, akkreditált tanár-és oktatói továbbképzések – képes támogatni a köznevelés és szakképzés szereplőit, hogy felismerjék és kihasználják azokat a nemzetközi lehetőségeket, amelyek nemzetközi együttműködésekben való részvételt, minőségi pályázatok megszületését, és nem csak intézményi, de térségi szintű szemléletváltást eredményezhetnek.
A plenáris előadás során Verses István, az Erasmus+ Felsőoktatási és Nemzetköziesítési Igazgatóságának igazgatója a 10 éves Erasmus+ program eredményeiről, kihívásairól és lehetőségeiről beszélt.
Ismertette a 2018-as Eurobarometer átfogó felmérésének eredményét, mely szerint az európai polgárok az Európai Unió harmadik legfontosabb vívmányaként tekintenek az Erasmus+ programra. Az Erasmus+ program 2014 és 2024 között körülbelül 400 millió euróval 350.000 résztvevő mobilitását tudta támogatni. Kihangsúlyozta, hogy az Erasmus+ túlmutat a mobilitási program mivoltán. Egy olyan eszköz, amely forrásokat és kereteket biztosít a nemzetköziesítés előmozdítására.
Egyben részletesen bemutatta az Erasmus+ Mentorhálózat működését, a mentorok feladatait és szerepét, valamint az elmúlt években átalakított képzési rendszert, létrehozott képzéseket. 2024-ben 10 hónapon keresztül, 8 mentorral működött pilot rendszerben a mentorhálózat, amely 2025. január 1-től 9 mentor fogja egész évben segíteni a magyar köznevelés és szakképzés szereplőit a jövőjük formálásában.
Az Észak-alföldi régióban a Debreceni Szakképzési Centrumban kezdte meg működését a hálózat 2024-ben és 2025-ben is Horváth-Zelei Attila Erasmus+ mentor, a Debreceni Szakképzési Centrum pályázati és projekt osztályának osztályvezetője folytatja a megkezdett munkát.
A folytatásban Dr. Setényi János, a Mathias Corvinus Collegium Tanuláskutató Intézetének igazgatója előadásában felvetette:
Létezik az köznevelési-és szakképzési intézmények esetében egy úgynevezett „modellizációs küszöb”, amelyet át kell lépni, mielőtt az adott intézmény a nemzetköziesítés világába képes lesz belépni. Ez a küszöb lehet többek között a nyelvtudás hiánya, a professzionális online jelentlét, vagy akár a Tempus-tudatosság.
A délutáni szekcióban kerekasztal-beszélgetés vette kezdetét Várszegi Dóra, a Tempus Közalapítvány Erasmus+ Felsőoktatási és Nemzetköziesítési Igazgatóságának stratégiai és fejlesztési igazgató-helyettesének vezetésével.
A beszélgetésből kiderült, hogy a hazai köznevelési és szakképzési intézmények 80-85% nem vesz részt a pályázói vérkeringésben, az intézmények nagy része egyáltalán nem ismeri a mobilitási lehetőségeket. A fejlődésnek tehát nagy tere van.
A beszélgetőpartnerek egyetértettek abban, hogy a változás előidézésében az intézményvezetői attitűd kulcsszerepet játszik. Továbbá abban is, hogy az első lépés a nemzetköziesítés útján a belső igény megteremtése és az ehhez szükséges még a szemléletváltás.
A belső igény felébresztésének egyik leghatékonyabb módja pedig a jógyakorlatok bemutatása, a sikeres pályázatok eredményeinek szétterítése, amelynek megszületését követően képzésekkel lehet hozzá a megfelelő tudást elsajátítani.
A kerekasztal résztvevői: Hajnal Gabriella elnök, Klebelsberg Központ, Rozmán Éva igazgató, Andrássy György Katolikus Közgazdasági Technikum, Gimnázium és Kollégium, Eger, Dr. habil. Révész László főigazgató, Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Pedagógusképző Központ, dr. Pálmai Gergely főosztályvezető, Kulturális és Innovációs Minisztérium, Szakképzési Szabályozási és Intézményirányítási Főosztály, Dr. Setényi János igazgató Mathias Corvinus Collegium Tanuláskutató Intézet.
Forrás: https://erasmusplusz.hu/a-nemzetkoziesites-dimenzioi-es-kihivasai-a-koznevelesben-es-a-szakkepzesben
2024. december 5-6.
A Tempus Közalapítvány szervezésében 2024. december 5-6-án egy nemzetközi együttműködés keretében dolgoztak együtt a magyarországi Erasmus+ Mentorhálózat mentorai francia, lengyel, román és olasz kollégáival az „Új mentori modell az Erasmus+ pályázó intézmények támogatására II. – Nemzetközi támogató hálózatok és szolgáltatások LTA I.” együttműködés keretében.
A projekt célja olyan nemzeti ügynökségekkel való együttműködés, amelyek vagy hasonló mentori/tanácsadói rendszerrel rendelkeznek, vagy érdeklődnek ilyen támogatás iránt. Ebben az együttműködésben megosztjuk saját tapasztalatainkat és jó gyakorlatainkat, hogy közösen azonosítsuk a legmegfelelőbb adaptációkat és nemzetközi ajánlásokat a mentori/coaching rendszer számára. Ennek eredményeként egy útmutatót és egy kiadványt dolgozunk ki, amely a rendszer működésének modelljét és a nemzetközi tapasztalatokat is tartalmazza majd, figyelembe véve a nemzeti sajátosságokat.
Forrás: Tempus Közalapítvány
2024. december 6.
A Magyar Nemzeti Iroda, a Tempus Közalapítvány a Magyar Nemzeti Szakképzési Csoport koordinátorának és szakértőinek nagy együttműködésével nemzetközi szakképzési konferenciát szervezett „Shaping VET for Tomorrow: Impact, Innovation, Networks”, hogy megosszák egymással tapasztalataikat és jó gyakorlataikat.
A nemzetközi konferencia a szakképzésben megvalósítható nemzetközi, elsősorban Erasmus+ programok lehetőségeit és előnyeit mutatta be. A plenáris vitaindító előadók előadásokat tartottak a szakképzés jelenlegi fejlődéséről és perspektíváiról, valamint a külföldi szakképzési gyakorlatnak a tanulók kompetenciáinak fejlesztésére gyakorolt hatásáról. A kerekasztal-beszélgetésen a különböző országok résztvevői elmondták elképzeléseiket arról, hogyan lehetne zöldebbé tenni az Erasmus+ programokat.
A plenáris részt három párhuzamos ülés követett a minőségbiztosításról, az Erasmus által vezérelt innovációkról az iskolákban, valamint a demokratikus életben való részvételről. A foglalkozásokon a résztvevők meghallgattak néhány nemzetközi legjobb gyakorlatot, amit csoportos beszélgetések követnek.
A konferencián 13 ország nemzeti szakképzési csoportjainak (Nemzeti Iroda) képviselői és a magyar szakképzés szereplői (igazgatók, tanárok, projektkoordinátorok) vettek részt a Debreceni Szakképzési Centrumot a Debreceni SZC Bethlen Gábor Közgazdasági Technikum igazgatója és igazgatóhelyettese képviselte.
Forrás: Tempus Közalapítvány
GALÉRIA
„A tanulás jövője - Együtt a fejlődés útján!”
KAPCSOLÓDÓ HÍREK
Karácsonyi műsor és közös ebéd zárta az évet a DSZC-nél
Néhány nap maradt már csak a naptári évből, december 17-én tartotta karácsonyváró alkalmát a Debreceni Szakképzési Centrum, ahol két intézmény diákjainak előadásai segítették az ünnepi hangolódást.
Beke Ivett
Diákolimpikonokat díjaztak a Vármegyeházán
A jövő hajdú-bihari sportreménységeit ismerték el december 12-én a Hajdú-Bihar Vármegyei Diáksport és Szabadidő Egyesület hagyományos diákolimpiai gáláján. Az eseményen a vármegye legaktívabb iskolái és testnevelői részesültek elismerésben. A DSZC tanulói
Beke Ivett
Szeretetvendégség tanulóink segítségével
Advent idejére az Emlékkert Adventi Lélekkertté alakult, melyben lehetőség nyílik találkozásokra, elmélyülésre, az élő betlehemezés hagyományának felelevenítésére. A Debreceni Szakképzési Centrum nem csupán a kert létrehozásában segédkezett, a Debreceni K
DSZC