Projektek
KEHOP-5.4.1-16-2016-00588
- A kedvezményezett neve: Debreceni Szakképzési Centrum
- A projekt címe: Energiatudatosságé a jövő
- A projekt azonosító száma: KEHOP-5.4.1-16-2016-00588
- A projekt kezdő időpontja: 2020.01.27.
- A projekt befejezésének időpontja: 2022.07.25.
- A támogatás összege: 4 922 303 Ft
- A támogatás intenzitása: 100%
A projekt tartalmának bemutatása:
A projektben a Debreceni Szakképző Centrum által fenntartott alábbi intézmények Debreceni SzC Baross Gábor Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium, Debreceni SzC Beregszászi Pál Technikum és a Debreceni SzC Vegyipari Technikum vesz részt. Az intézmények nevelési elveihez kapcsolódik a környezettudatos nevelés. Ehhez kapcsolódva a projektben interaktív tematikus szemléletformálási programsorozatot szervezünk. A programsorozatban bevonásra kerülnek az iskola tanulói, és pedagógusai. A pályázat benyújtását megelőzően megvalósíthatósági tanulmány készült, annak igazolására hogy a pályázatban megvalósítani tervezett programok megalapozottak, illetve hozzájárulnak az energiatudatos gondolkodást és életmódot elősegítő szemléletformálással összhangban az Energia- és Klímatudatossági Szemléletformálási Cselekvési Tervhez. Az elmúlt évtizedekben egyre világosabban körvonalazódott ki, hogy az emberiség környezetszennyező és energia pazarló életvitele hosszú távon a természeti erőforrások kimerüléséhez, ökológiai katasztrófához vezethet. A gyermekekben feltétlenül tudatosítani kell, hogy ő is, már ebben a fiatal korban felelős a környezetéért, felelős saját életviteléért, életmódjáért, felelős azért, hogy hogyan alakítja hétköznapjait, mit tart értéknek, és mit tart megbecsült dolognak. A projekt nem csak a felelős gondolkodást és szemléletet kívánja kialakítani, megerősíteni, de törekszik arra is, hogy aktív, cselekvő magatartásra motiválja őket. A programsorozatok interaktív programjai ezek ellen hatnak csoportmunkával, feladatokkal, mozgásra serkentéssel, a tapasztalat és közös élmények útján szerzett tudás és ismeretek biztosításával. A programsorozatunk 3 témából fog állni, amelyeket egy-egy világnap köré fogunk kötni, hogy a gyerekek jobban tudjanak azonosulni az energiahatékonysággal és kézen foghatóvá vállaljanak számukra.
Az első program a víz világnapja köré fog épülni, ahol a vízzel, mint energiaforrással, életerővel, valamint energiatakarékossági lehetőségekkel és a vízfogyasztás csökkentésével kapcsolatos ismeretanyag kerül átadásra. Az elméleti rész filmvetítést is magába foglaló interaktív elemekkel tarkított. Az előadás során elhangzott illetve látott információk alapján kvíz feladatokon keresztül kerülnek lebonyolításra a játékos tesztek.
Gyakorlati rész: Az energia megtakarítással kapcsolatban illetve a víz mint megújuló energia forrás múltbeli és jelen alkalmazása témában 6-8 diás ppt-előadás készítése a feladat. Az előadás készítése során a 4-5 fős csoportok laptop vagy tablet segítségével állítják össze a prezentációkat. A véglegesítést követően egy-egy diák megtartja a rövid előadást.
A második program a Föld világnapja alkalmával kerül megrendezésre. Bemutatásra kerülnek a megújuló – és nem megújuló energiaforrások fajtái, jellemzői, alkalmazási lehetőségek, előnyeik-hátrányaik. Az elméleti rész filmvetítést is magába foglaló interaktív elemekkel tarkított. Az előadás során elhangzott illetve látott információk alapján kvíz feladatokon keresztül kerülnének lebonyolításra a játékos tesztek. A gyakorlati rész során a kiscsoportok egyszerűen kezelhető építő-csomagokból napenergiával működő kisautót építenek, melyekkel demonstrálható a megújuló energiaforrások használata.
A harmadik téma nap pedig rendhagyóan a szülők bevonásával fog történni és egy energia hatékonysági nap lesz. A nap mottója: „A kevesebb néha több – Energiahatékonysági módszerek, megközelítések a lakóházak esetében”. Az elméleti részben a résztvevők sorba veszik a lakóházak energiahatékonysági fejlesztési során alkalmazható műszaki, technológiai beavatkozásokat és lehetőségeket. A gyakorlati részben kiscsoportokban energiatakarékos házakat kell tervezniük a résztvevőknek. A diákok és a szülők csoportokra bontva egy-egy fiktív ház leírását kapják meg (pl. panellakás, családi ház, társasházi lakás, tájolás, jellemző épületadottságok, stb.), amelynek adottságai alapján brainstorming keretében össze kell állítaniuk, hogy milyen külső és belső beavatkozásokkal tudják energiahatékonnyá tenni a házat. Az ötleteket a csoportok felvezetik egy-egy flipchart papírra, majd bemutatják egymásnak az ötleteiket.
Ezen utolsó alkalommal kerülne lebonyolításra a harmadik tanulmányi verseny is. A tanulmányi verseny feladatlappal kerül megszervezésre.
- Energiahatékonysági nap képei itt tekinthető meg.
GALÉRIA
Víz világnapja
GALÉRIA
Föld világnapja