Hírek
Beke Ivett
A Debreceni Szakképzési Centrum 11 intézményében is kezdetét vette a 2023/24-es tanév
Pályaorientáció, karriertámogatás és a tartami megújulás erősítése – e három pillér jegyében indult el a 2023/24-es tanév a Debreceni Szakképzési Centrum intézményeiben. 9. évfolyamon több mint 1700 fő kezdte meg tanulmányait.
A Debreceni Szakképzési Centrum 11 intézményében is kezdetét vette a 2023/24-es tanév. A centrum tanulói létszáma folyamatosan bővül, idénre a kezdeti 7500-ról, több mint 11 ezerre nőtt. 2023-ban több mint 1700 diákot tudtunk beiskolázni. A tanulókat modern, folyamatosan megújuló tanműhelyek segítik a versenyképes tudás elsajátításában, az intézményeink mögött álló erős gazdasági környezet pedig lehetőséget biztosít arra, hogy célt és jövőképet tudjon a DSZC megfogalmazni tanulói számára.
A Debreceni Szakképzési Centrum két új kollégiummal kezdte meg a tanévet, több mint négyszázzal növelve kollégiumi férőhelyeit. A DSZC szeptember 1-jétől átvette a Postakert u. 7. sz. alatti kollégium épület működtetését (ez korábban a Hajdú-Bihar Megyei Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium használatában állt), a feladatellátásban érintett intézmény a Bethlen Gábor Közgazdasági Technikum, amely szeptember 1-től már Debreceni SZC Bethlen Gábor Közgazdasági Technikum és Kollégium néven működik tovább. A másik érintett épület korábban a Debreceni Deák Ferenc Tehetségfejlesztő Középiskolai Szakkollégium Újkerti Tagintézményeként működött, ezentúl a Jerikó utcai kollégiumépület, szintén szeptember 1-től, a DSZC égisze alá került. A kollégiumhoz tartozó feladatellátást a Beregszászi Pál Technikum veszi át, így szeptember 1-től az intézmény neve Debreceni SZC Beregszászi Pál Technikum és Kollégiumra változott.
Tirpák Zsolt, kancellár a tanévindító sajtótájékoztatón úgy fogalmazott: „Debrecen modell a gazdasági fejlődésben, és arra törekszünk, hogy a gazdasági fejlődés adta lehetőségeket kihasználva mind inkább modellek legyünk a szakképzésben is, hiszen soha nem látott gazdasági lehetőségek vannak, hogy a szakképzés fejlődjön.” Hangsúlyozta: „a szakképzés csak aktív gazdasági környezetben értelmezhető, hiszen itt tudunk jövőképet, perspektívát ajánlani a fiataloknak” Az idei tanévben három dimenzióban szeretne fejlődni a Debreceni Szakképzési Centrum:
1.) Pályaorientáció. – Ennek célja, hogy még szélesebb közönség ismerje meg a szakképzésben rejlő lehetőséget, és még szélesebb közösség értse, hogy a szakképzés valódi jövő. A folyamatosan fejlődő gazdasági, technológiai környezetben elengedhetetlen tényező az emberi erőforrás, szakemberekre van szükség, ezt gazdasági partnerei közreműködésével valósítja meg a centrum.
2.) Karriertámogatás. – A Debreceni Szakképzési Centrum legfontosabb filozófiája, hogy nem elég a fiataloknak szakmát adni és elmélyíteni a szaktudásukat, hanem a munkaerőpiacra kell őket készíteni. A már működő karrierprogramot tovább erősíti a DSZC idén, 9-10 évfolyamon a duális partnerek kiválasztási folyamatának segítése a legfőbb cél, a 11-13. évfolyam között pedig, hogy valóban a számukra legmegfelelőbb munkahelyet találják meg a tanulók. Idén ezt strukturált, átfogó programmal, karrierhetek keretében valósítja meg a DSZC.
- Tartalmi megújulás erősítése. – Akkor hiteles a szakképzés, ha tartalmilag a legmodernebb és legújabb tudást tudja átadni, pl. mesterséges intelligencia középpontba helyezése oktatók és tanulók körében is. Kollégiumok: 2 új kollégiummal működik tovább a DSZC, fontos cél, hogy ezek ne csak nevelési terek legyenek, hanem ún. szakkollégiumi rendszer alakuljon ki, amely a gazdasági partnerekhez való kötődést erősítheti majd. De ide tartozik az egészséges életmód ösztönzése is a fiatalok körében, ezért a DSZC csatlakozott a Mozdulj Debrecen! Iskolaprogramhoz. De az intézményi struktúra, intézményfelújítások, ezzel együtt pedig a kiszélesedő gyakorlati terek is a tartalmi megújulást erősítik.
„Modellértékű folyamatok zajlanak a Debreceni Szakképzési Centrumban” – fogalmazott beszédében Dr. Papp László, polgármester, reagálva Tirpák Zsolt kancellár elismerő szavaira . Elmondta, több mint két évtizeddel ezelőtt indult el az a folyamat, amely a debreceni gazdasági folyamatok és a szakképzés professzionális szintű együttműködését célozta meg. Dr. Papp László szerint helyes döntés volt 2015-ben, hogy létrehozták az oktatási kerekasztalt, amelynek részeként valamennyi Debrecenben működő oktatási intézményt fenntartó szervezeti egység vezetője megismerheti a debreceni oktatási piac feltételeit, lehetőségeit. Dr. Papp László kiemelte, a 2015-ös 7500 fős indulás után, idén már több mint 11.300 diák tanul a DSZC rendszerében, amely fontos növekedés, de nem önmagában fontos, hanem azért organikus ez a növekedés, mert ez biztosítani tudja, hogy a diákok értelmes munkalehetőséggel találkozzanak és aztán azokból választani tudjanak. Az elmúlt 10 esztendő arról szólt, hogy hogyan lehet válságállóvá tenni Debrecen gazdaságát – fogalmazott a polgármester, és mára már olyan nagyvállatok kötöztek Debrecenbe, akik a világgazdaság tekintetében is meghatározóak tudnak lenni; a karrierprogramokon keresztül pedig a diákok már a tanulmányaik időszakában kapcsolatba kerülhetnek ezekkel a vállalatokkal. A polgármester felhívta a figyelmet, hogy a termelő vállalatokon túl, a szolgáltató szektor is egyre jelentősebb.
Dr. Papp László elmondta, strukturális megújításra is szükség van, a DSZC esetében már el is indult a kapacitásbővítés például a kollégiumok tekintetében is. A polgármester úgy véli: fontos, hogy a diákok itt maradjanak Debrecenben, és a város úgy tekint a Debreceni Szakképzési Centrumban tanuló diákokra, mint a város fejlődésének egyik legfontosabb erőforrására.
A tanévindító sajtóeseményen Dr. Pósán László, az Országgyűlés Kulturális Bizottságágának elnöke szerint a közoktatás és szakképzés közötti határvonal sokak számára még mindig nem különült el, a szakképzés egy nagyon jó modell lett az egész magyar oktatási rendszer számára. Dr. Pósán László úgy véli, helyes döntés volt elkülöníteni egymástól közoktatást és a szakképzést, hangsúlyozta, fontos volt a gyakorlati tartalmak visszaépítése, mert azok kardinálisak, és erről szólnak a duális képzések. Az elnök elmondta: Debrecen tekintetben modellértékű dolog az ösztöndíjrendszer, amit már sikerült kialakítani a partnerek közreműködésével, a másik ilyen modellértékű tényező pedig a teljesítményalapú bérezés – ez utóbbi olyan újítás a szakképzésen belül, amely a közoktatásban is alkalmazásra kerül ettől tanévtől. A megyeszékhelyünk adottságai hosszú időre meghatározzák a mozgásterét is, és Debrecen gazdasága nagyon sok lábon áll és egészséges, ez jelenti a szakképzésben dolgozók és tanulók számára a biztos jövőt. A szakképzési rendszerben számos lehetőség áll már rendelkezésre a továbbmenetelt illetően, mivel a felsőoktatási felvételi rendszer megváltott, egyszerűsödött, és így az intézményeknek is nagyobb lett a mozgásterük, olyan lehetőségeket kínálnak a szakképzésben tanuló fiataloknak, mint pl. a szakmához illő nyári gyakorlat, amellyel plusz pontokat szerezve, még nagyobb eséllyel kerülhetnek be a felsőoktatásba.
Az idei tanév az, amely a köznevelés és a szakképzés tekintetében a tanév rendjében különválik – erről már Szilágyi Sándor, a Debreceni Szakképzési Centrum főigazgatója beszélt a sajtótájékoztatón. Elmondta, azt fontos hangsúlyozni, hogy ennek ellenére sok közös érintési pont is van, a Debreceni Szakképzési Centrum intézményei is végeznek közoktatási feladatokat a szakképzési feladataik mellett, így pl. az érettségiket ugyanazokban az időpontokban bonyolítja a DSZC is, mint a gimnáziumok. Az első félév január 19-én ér véget, emellett a szakképzésben fontos dátum 2024 június 14-e, az összefüggő szakmai gyakorlatok okán, a közneveléssel ellentétben, a DSZC intézményeiben ekkor ér majd véget a tanév. Szeptember 1-jén 1700 kielencedikessel indult el a tanév a 11 intézményben. 18 ágazatban jelentkeztek a diákok, technikumban 23 szakmát, szakképző iskolában pedig 25 szakmát választhattak. A főigazgató rámutatott, hogy a Debreceni Szakképzési Centrum reagálja le leggyorsabban a város gazdasági folyamatait, a tervek szerint ennek jegyében hamarosan 19-re nő majd az ágazgatok száma.
Elmondta, a szakmákat, az igényekhez mérten alakítják, emiatt jövőre a kilencedikesek számát is tovább növelné a DSZC, ezért is született meg a döntés a két kollégium átvétele mellett, hiszen a főigazgató rámutatott, a 11 intézményben tanuló kollégisták több mint 50%-a vidéki. Szilágyi Sándor felhívta a figyelmet arra is, hogy a kollégiumoknak komoly feladatot szán a centrum, - a diákok számára pl. gyárlátogatásokat is szervez majd a DSZC - mert nem csak a létszám, hanem a minőség is kiemelten fontos, annak érdekében, hogy méltóak és megfelelően felkészültek legyenek az iskolákból kikerülő fiatalok a gazdaság számára. Szilágyi Sándor hozzátette, a BMW Group Gyár Debrecen által kiválasztott 100 diák szeptember 18-ától megkezdi tanulmányait az új képzőközpontban, amely egyebek mellett rámutat arra is, hogy a létszámnövekedés mellett egyre korszerűbb környezet és technológia áll a tanulók rendelkezésére, amelyek egyre vonzóvá teszik a centrum intézményeit a
fiatalok számára.
GALÉRIA
A Debreceni Szakképzési Centrum 11 intézményében is kezdetét vette a 2023/24-es tanév
KAPCSOLÓDÓ HÍREK
Kedves Látogatónk!
A DSZC, valamint a 11 iskola honlapja 2024.12.20-22. között (péntek-vasárnap) fejlesztés miatt átmenetileg nem lesz elérhető. 12.23-án már zavartalanul látogathatók lesznek weboldalaink. A kellemetlenségért előre is szíves elnézésüket kérjük!
DSZC
Karácsonyi műsor és közös ebéd zárta az évet a DSZC-nél
Néhány nap maradt már csak a naptári évből, december 17-én tartotta karácsonyváró alkalmát a Debreceni Szakképzési Centrum, ahol két intézmény diákjainak előadásai segítették az ünnepi hangolódást.
Beke Ivett
Diákolimpikonokat díjaztak a Vármegyeházán
A jövő hajdú-bihari sportreménységeit ismerték el december 12-én a Hajdú-Bihar Vármegyei Diáksport és Szabadidő Egyesület hagyományos diákolimpiai gáláján. Az eseményen a vármegye legaktívabb iskolái és testnevelői részesültek elismerésben. A DSZC tanulói között 6 vármegyei diákolimpikont avattak.
Beke Ivett